Global World Music- A világzenei fúziók
Global World Music – A világzenei fúziók
Csizmadia Norbert, 2018.02.05. http://www.geofusion.hu/a-konyv/global-world-music-a-vilagzenei-fuziok-c942
A népzenetudomány is sokáig tartotta az elitista távolságot a népszerű zenei formákkal szemben, de a világzene (world music) globális piaci térhóditásával párhuzamosan a népzenekutatók is egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a népzene populáris zenei formákban megmutatkozó hajtásai felé. A nyolcvanas években azokat a zenéket, amelyek a tradicionális népzenére épültek, s keveredtek a legújabb zenei irányzatokkal – a popzenével, az afro-latin zenékkel, a funkkal – azaz a fúziós zenék lemezeit nem lehetett a pop- vagy a rockzene kategóriáiba sorolni a boltokban, ezért, hogy elkülönüljenek, és az előadóik jobban szem előtt legyenek, szükség volt egy új műfaji elnevezésre. Így született a world music vagy világzene kifejezés. Érdekességük, hogy a legkülönbözőbb stílusú zenék, előadók és hangszerek keverednek bennük. A 2000-es évek elején, mikor az elektronikus zenék átvették a globális zenei színtéren az uralmat, akkor kezdődött a globális fúziós világzene új korszaka.
A Nagy-Britanniában élő pakisztáni bevándorló, Aki Nawaz létrehozta a Nation Records zenei kiadót olyan zenekarokkal, amelyek a világ legkülönbözőbb részeiből érkeztek, és hasonló zenei ízléssel rendelkeztek. Az angol Transglobal Underground egyszerre épít a dél-afrikai zulu hagyományokra, az indiai transzcendentális szitárzenére és az egyiptomi származású Natasha Atlas csodálatos énekhangjára.
Az pedig csak hab a tortán, hogy amikor az 1991-es évek közepén Budapesten a cimbalmos Balogh Kálmánnal és az autentikus cigányzenét játszó Nagy Istvánnal felvették a Rude Buddah című dalt, egészen globális fuzionális stílus született. Azóta a legkülönbözőbb kontinenseken átívelnek a zenei találkozások…..
A világzene mint műfaj, azért is érdekes, mert egyrészt közvetítőként a legismeretlenebb népek zenéjét juttatja el a globális éterbe,… másrészt pedig a különböző zenei stílusok fuzionális keveredése során egyedi, különleges, új hangzások születnek és kerülnek a slágerlisták élére….
A zene, a gasztronómia, a fúziós világ azért is fontos, mert a tradíciókból építkezve megmutatja a világ múltját, és ezzel a jövő ízlését fotmálja…..
Ben Mandelson – a világzene első számú guruja – zenei producerként működik közre a legizgalmasabb zenei kiadványokban. Ő mondta, hogy jelenleg két ország világzenei produkciói mellett teszi le a voksát, mert annyira mélyből építkeznek: az egyik a dél-koreai (az Into the light-sorozat a legizgalmasabb dél-koreai zenéket tartalmazó válogatás), a másik a magyar. A magyar, népzenékre épülő, új világzenei formációk közt megtalálhatjuk hegedűn játszó cigányprímások játékát, mégpedig újraértelmezve és gitárprímásokra adaptálva, elcsodálkozhatunk azon, hogyan lehet a széki zenékből világraszólót alkotni., vagy a cimbalomjáték hagyományait 21. századira adaptálni, ahogy azt csak Lukács Miklós és Balogh Kálmán Cimbalomduója tudja, lemezükkel számos világzenei díjat aratva a közelmúltban.