hu en

Café Budapest

Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál – Cimbalomhármas címmel hangszerük remek virtuózai adtak koncertet az Assisi Szent Ferenc Plébániatemplomban október 11-én

 

  1. OKTÓBER 12., CSÉCSI ATTILA MEZEI JAZZRAJONGÓ

Nagy várakozással ültem be a templom megtelt soraiba. A vonzerőt a három kitűnő cimbalom művész, Farkas Rózsa, Balogh Kálmán és Lukács Miklós jelentette. Az oltár előtt felállított három szép cimbalmot, úgy láttam, a Magyar Rádió stábja mikrofonozta be, ezek szerint felvételt is készítettek az eseményről.

Ennek annál is inkább van jelentősége, mert mint számomra kiderült, a nagyon szép helyszín ellenére, akusztikailag nem volt szerencsés ezt a koncertet itt rendezni. A virtuózabb daraboknál csak “hanghömpölygést” lehetett hallani.

Ezt éreztem a nyitó darabnál, Bartók: Allegro barbaro átiratánál, amit a három művész együtt adott elő, vagy a Balogh Kálmán által  fergeteges technikai tudással előadott “Székelyföldi táncok”-nál és a Lukács Miklós-Balogh Kálmán duó által ördögi futamokkal tűzdelt “Improvizációk” előadása alatt is. (Ez majd akkor világosodhat meg jobban, ha –remélhetőleg- a Bartók Rádió műsorára tűzi.a felvételeket, és tisztán, külön hallhatunk minden hangot.)

Hallhattuk nemrég elhunyt zeneszerzőnk, Petrovics Emil “Mouvement en ragtime” című darabját Farkas Rózsa és Balogh Kálmán nagyszerű megszólaltatásában, míg Kurtág György “Szálkák”-ját Lukács Miklós játszotta. De ugyancsak az ő előadásában saját szerzeményét, a “Sírban” című gyönyörű balladát.

Tallér Zsuzsa “Hangok szép napokra” című lágyabb, nőiesebb darabját Farkas Zsuzsa interpretációjával. Chick Corea “Children’s Song”-jaiból Balogh és Farkas  cimbalom művészekkel.

De az est két talán legnagyobb sikert aratott darabja (mindkettő ősbemutató volt), Csemiczky Miklós “Preludium, passacaglia és fuga” című kompozíciója, valamint Borbély Mihály “7 miniatűr” -je volt. Az előbbi a klasszikus formák huszonegyedik századi átfogalmazására hozott példát, az utóbbi pedig a cimbalom hangszerlehetőségének határait járta be azzal, hogy például harangzúgást, metró távolodását imitálta, vagy a hangszer káváján ütött szamba ritmussal indított darabrészt. A nagy siker láttán mindkét jelen lévő szerző gratulált a három kiváló előadónak.

A sikeres est alkalmat adott a hallgatóságának a remek előadók segítségével a hangszerük teljes skálájának bemutatására a különböző műfajú darabokkal, a huszadik-, huszonegyedik század muzsikáján keresztül. Bár az est folyamán nem hangzottak el kifejezetten jazztémájú darabok, de a kitűnő előadók improvizációs készsége, és kimagasló hangszerkezelése okot szolgáltatott arra, hogy a www.jazzma.hu lapjain megemlékezzünk róluk.


 

 

 

 

 

 

 


Küldd el barátaidnak email-ben Send email
X