Balogh Kálmán

Balogh Kálmán sokoldalú cimbalomjátékának, műfaji nyitottságának elismerése, hogy olyan, nemzetközileg is elismert zenekarokkal, zenészekkel koncertezett és készített lemezfelvételt, mint a magyarországi Muzsikás, Jánosi, Ökrös, Téka, Méta, Zsarátnok, Vízöntő, Vasmalom, a svéd Orient Express, az angol Transglobal Underground, a spanyol Berregüetto, az amerikai Peter Ogi, a holland Sultan, valamint a Joel Rubin Jewish Ensemble. A Budapest Fesztiválzenekarral Brahms Magyar táncait játszotta lemezre 1994-ben, turnézott a Brooklyni illetve a Maimi-i Philharmonic Orchestrával. Részt vett számos egyéb produkcióban is Mártha Istvánnal, a Budapest Ragtime Band-del és Szakcsi Lakatos Bélával. 1985-ben a Népművészet Ifjú Mstere lett, 1999-ben EMERTON díjat kapott.

 

Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band


Balogh Kálmán sokirányú zenei érdeklődése hívta életre a Gipsy Cimbalom Band-et. Zenésztársai egytől-egyig hangszerük mesterei, akik a legvirtuózabb szólókra is képesek. Ennek köszönhető, hogy bármilyen zenei ötletet könnyedén megvalósítanak. Többnyire közismert zenei témákból indulnak ki, a megközelítés azonban teljesen újszerű. A zenészek kezei alatt ezek a témák új életre kelnek, tele humorral, a műfajok, stílusok olyasfajta elegyítésével, ami mégsem okoz törést a zene egységében. Koncertjeiken íly módon sokféle kultúra sokféle zenéje megszólal, ez lehet az egyik ok, amiért nemcsak Magyarországon, de külföldön is nagyon közkedvelt és foglalkoztatott a zenekar. Zenéjüket nyugodt szívvel nevezhetjük világzenének a szó szoros értelmében, hiszen repertoárjukban megfér egymás mellett a magyar autentikus népzene, csakúgy, mint a spanyol flamenco muzsika, vagy akár a különböző balkáni népzenék. A zenekari felállás sem a megszokott, hiszen a hagyományosnak mondható hegedű, cimbalom, nagybőgő összeállítást trombita és gitár egészíti ki. A zenekar lebilincselő színpadi játékából árad a muzsikálás öröme, amely a közönséget is magával ragadja.

Tagok:
Bede Péter szaxofon
1981-ben született Budapesten. Zeneiskolában kezdett klarinétozni, majd Dresch Mihály hatására középiskolás korában váltott a szaxofonra. Tole kapta elso furulyáját, melyen eloször gyimesi zenét tanult. Ezután kezdett el jazz-zenével is foglalkozni. 2000-2001-ig a Besh o droM zenekar tagja volt, közben jazz- fellépései is megkezdodtek. Jelenleg a Liszt Ferenc Zenemuvészeti Egyetem Jazz Tanszékének harmadéves hallgatója. A Fanfara Complexa /moldvai tánczene/ frontembere, játszik a Szigony; a Tuzko Csaba quintett; az Újpesti Szabadidozenekar formációkban, valamint zenél Pintér Béla "Anyám orra" c. darabjában.
Részt vett különbözo táncszínházi produkciókban, aktív táncházi zenész. Fontosnak tartja a közvetlen kontaktust a népzenével; a nyári gyimesi, moldvai táborokban az ottani zenészekkel való találkozás az egyik legfobb inspiráció számára.

 György Mihály gitár
Nyolc évesen került kapcsolatba a délszláv zenével szülofalujában. Eloször idos tamburás zenészektol tanult. 18 éves kora óta érdekli a jazz. 1986-ban a Postás Zeneiskolai tanulmányait követoen vették fel a Bartók Béla Zenemuvészeti Szakközépiskola Jazz-tanszakára, ahol 1989-ben diplomázott. Közben több balkáni zenekarral játszott, közel egy évtizedig volt tagja a Sirtos görög zenekarnak. Borbély Mihállyal alapította a Qartett B zenekart, amely népi zenei alapokon nyugvó kortárs jazzt játszik. Az East Side Jazz Company-val készülo lemezük hamarosan megjelenik.

 Kovács Ferenc trombita, hegedu
Zenész dinasztia tagja, bár édesapja híres szobrász volt. Miután befejezte
klasszikus zenei tanulmányait, a jazz, ragtime, és a kortárs zene iránt
kezdett érdeklodni. 2001-ben jelent meg Magony címu, és 2003-ban Magony Vonósok címu CD-je.
Lemezek, melyeken közremuködik:
1984 Ragtime / Budapest Ragtime Együttes - SLPX 17794 Krém
1988 RagDay / Budapest Ragtime Band RTV 88004
1991 HOMOKI ZENE Szabados György és a MAKUZ - Adyton
1993 TRUBADURR B. R. B. Hungaroton HCD 31532
1995 Folyondár / Dresch Quartet - Adyton - Fono Records
1996 Túl a vízen / Dresch Quartet - Adyton - Fono Records
1996 Jelenés / Roscoe Michell és Szabados György - Fono Records
1996 Djabe / Djabe - Gramy Records
1997 Joel Rubin Jewish Music Ensemble / Beregovski's Khasene - Germany
1997 Szabados György - Ido Zene / Akadémiai Szólisták Kamarazenekar - Fonó
1998 Révészem, révészem / Dresch Quartet - Fono Records
2000 Riding the Wind / Dresch Quartet - November Music. London.
2000 Tereskova / Koncert Mix Best of / privát kozmosz elso magyar tapslemez
2000 Ritmos y Melodias Negros y Latinos / Latin Combo Band
2000 Naplegenda / Nikola Parov - Tom Tom Records
2001 Quiet as it is / Dresch Mihály - BMC Records
2001 HOMEWARD / Gábor Gadó - BMC Records
2001 1 legális szereto / Tereskova x - T formáció - Szerzoi Kiadás
2001 Pocsolyás és Barátai - Gramy Records
2001 Update / Djabe - Gramy Records
2002 Hungarian Bebop / Mihály Dresch Quartet - Archie Shepp - BMC Records
2002 CREUZFELDT - JAKOB SINdicate üzenet az égbol
2002 Djabe / Flying DVD - Gramy Records
2003 Djabe / Táncolnak a kazlak - Gramy Records
www.magony.hu

 Frankie Látó hegedu
Apai és anyai ágon egyaránt zenész dinasztiából származik. Családjuk zenei múltját az 1800-as évektol lexikonok, kották, hangfelvételek, kitüntetések igazolják. 1983-ban Szombathelyen a Konz János Hegeduverseny második helyezettje lett. 1985-tol a Szegedi Konzervatórium és a Tömörkény István Zenemuvészeti Középiskola, majd 1989-92-ig a Boulougne-i Konzervatórium és Foiskola növendéke volt. 1991-tol Didier Lockwood francia jazz hegedust tanítványa volt. 1993-ban alakult a Frankie Látó Quartett. 1995-ben jelent meg a Gén Group-pal elsosorban saját szerzeményeit tartalmazó lemeze.Vendégmuvészként rendszeresen közremuködik Magyarországon és külföldön kiadott jazz lemezeken, együtt muzsikált többek között Joe Murányival és Mike Stern-nel.

 Novák Csaba nagybogo
Miután 1981-ben kivált a Rajkó zenekarból, hat éven át a Budapest Táncegyüttesben bogozött. Játszott Ifj. Sánta Ferenc, Lakatos Sándor, Boros Lajos, Lakatos Mihály és Ifj. Kállai Kis Erno zenekarában. A Joel Rubin Jewish Music Ensemble tagja. Kuti Sándorral és Budai Sándorral hárman Gipsy Brothers néven évekig muzsikáltak a Dunakorzó étteremben. Az utóbbi években egyre többet szerepel különbözo world music együttesekben, pl. Frankie Lato, Palya Bea, Mitsoura.

 

Beli Buba Quartet

A formációnak több zászlóshajója is van, de talán Dresch Mihály neve a legismertebb közülük. Nem kevesebb, mint 28 hanglemez szerepel a pillanatnyi Dresch-diszkográfiában, amely egyszeru rákeresésre fellelheto a hálón.
"Dresch a modern dzsessz áramlataiból indult, azokat fokozatosan elhagyva a népzenei formákat is kortárs jelleggel bovítette, és egyike azoknak a ritka muzsikusoknak, akiknek tömör és összefoglaló zenei világuk van. Dreschnél a szabad részek mindig világos zenei célokat szolgálnak. Eredetisége miatt igen népszeru Nyugat-Európában is, különösen Németországban. Dresch Mihály nagy tekintélynek örvend a fekete muzsikusok körében is", írta róla Milorad Stojakovia - Daea.
A Djabe Magyarország elsoszámú jazz/world fusion zenekara, ennek szólistája az est másik kiemelkedo pontja, Kovács Ferenc, akirol a vele többször is dolgozó Archie Sheep azt mondta, hogy a "világ egyik legjobb hegeduse, aki emellett úgy trombitál, mint Miles Davis". Balogh Kálmán magyarhon egyik legjobb cimbalmosa, játszott már klasszikus és  kortársmuzsikát is, dzsesszt meg népzenét, balkáni-mediterrán hangulat érzodik, és mindez a cigányok zenéjébe ágyazva. Kellemes pillanatokat szerzett nekünk játékával Szandai Mátyás is a Dresch-kvartett bogose is. Mégis, mi volt az, ami a koncert végén hosszú ünneplésre késztette a közönséget? Errol Tóth Istvánt, a foszponzor képviselojét kérdeztük, de most zenészi minoségében.
- Válogatott társaság ez, elsosorban a tehetség látszik, a technikai tudás, a képzettség. Például ahogyan Dresch percekig nem vesz levegot. Törökországi török síposoknál láttam még ilyet, hogy az orrán veszi a levegot, és a szájában lévot folyamatosan ki tudja fújni. Így nincs szakadás, ezt csak a legjobbak tudják csinálni, de azok közül sem mindenki.
- Miért annyira jó hangulatú ez az etnodzsessz?
- Ezek a fiúk mind népzenén indultak. Nagyon jó zenészekként léptek át a dzsesszbe, innen ez a ritmus, bármikor lehetne erre táncolni. Ez nagyon szerencsés jellegzetessége a zenéjüknek. Jó felállás ez így, úgy érzem, a Balogh Kálmán nevu ostehetséggel kitunoen összehangolódtak.
Amikor az oldalt szerkesztjük, még nem tudhatjuk, hogy szerepeltek a fiúk Bukarestben, de a magyar és a román népzenét úgy ötvözik zenéjükbe, hogy fergeteges sikerrel számolhatunk a fovárosban is.

 

 MaToCsáv

A Matocsáv együttes a három alapító fúvós zenész ötlete alapján jött létre, a manapság foleg vonós hangszerek által játszott népzene más megvilágításból való megközelítésére. Az alapötlet a bánáti fúvószenekarok hangzásának átültetése volt magyar zenére. Ennek elso lépése az említett zeneanyag megismerése, ezért szerepel a jelenlegi programban több bánáti szám is. Mivel azonban a zenekar hivatásos magyar népzenészekbol áll, természetesen a magyar népzene kap nagyobb súlyt a programban. Foleg erdélyi zenék hangzanak el, a hangszerelésbol adódóan más, néhol meglepo felfogásban.

Tagok:
MAkó Péter - klarinét, tárogató, szaxofon, egyéb fúvós hangszerek
TÓth József - klarinét, tárogató, szaxofon, egyéb fúvós hangszerek
CSÁVás Attila - klarinét, tárogató, szaxofon, egyéb fúvós hangszerek
Balogh Kálmán - cimbalom
Bobár Zoltán - harmónika, brácsa

Molnár Péter - nagybogo

 Balogh Kálmán-Ralchev Quartett (Magyarország-Bulgária)

Peter Ralchev a bolgár népzene virtuóz előadójaként mutatkozott be Magyarországon, hogy kicsivel később Balogh Kálmánnal karöltve közös formációt hozzon létre. A kiváló virtuózok együttese új minőséget eredményezett, amelyben a hagyományos népzenei motívumoknak és az improvizációknak egyaránt alapvető szerep jut. Peter Ralchev (harmonika), Ateshghan Yuseinov (gitár), Balogh Kálmán (cimbalom), Novák Csaba (bőgő) Stílus: bolgár és magyar népzene keveréke, virtuóz, jazzbe áthajló improvizációkkal.